Zamykanie bloku silnika
Zamkniecie silnika jest to operacja wykonywana na bloku silnika samochodowego mająca na celu podparcie ścianki cylindra. Polega ona na tym, że podpiera się około 15 do 16 mm ścianki od czoła bloku. Prawidłowo zamknięty blok zabezpiecza cylinder przed rozerwaniem przy zwiększeniu ciśnienia na tłokach. Wkładka podpierająca pracuje na ściskanie w kierunku promieniowym względem osi cylindra. Powszechnie wiadomo, że największe ciśnienie występuje górze cylindra I zawsze w tym rejonie powstają pęknięcia cylindrów, gdyż występuje tam największe sprężenie, ciśnienie podczas pracy silnika.
Na rynku występuje kilka sposobów zamykania bloku silnika:
a) wstawianie wałków podtrzymujących – dają one jednak pozorne podparcie cylindra, a tak naprawdę powodują punktowe osłabienie, a główne zadanie to stabilizacja cylindrów w bloku silnika,
b) spawanie – jak wiadomo każdy spaw jest mocny ale na łączeniu spawu z materiałem powstają naprężenia spawalnicze i oraz deformacje,
c) wkładki handlowe wbijane na surowy nieprzygotowany blok – nigdy idealnie nie dolegają do ścianki cylindra ani do płaszcz zewnętrznego silnika, ponadto mogą opaść w dół płaszcza wodnego i nie podpierać cylindrów w właściwym miejscu,
d) indywidualne dopasowana wkładka do komory chłodzącej gwarantująca przepływy płynu chłodzącego do głowicy na poziomie fabrycznym. Wysokość wkładki 15 do 16 mm – wkładka podparta od spodu. Rozwiązanie to zapewnia poprawę wytrzymałości cylindra na pękanie(podparcie górnej części cylindra) oraz stabilności cylindrów podczas pracy silnika.
Oferujemy wykonanie indywidualnie dopasowanej wkładki:
- Zamykanie bloków silników SUBARU – tuning silnika SUBARU »
- Zamykanie bloków silników VOLVO – tuning silnika VOLVO »
- jeżeli posiadasz inny model silnika – skontaktuj się z nami!
W jakich silnikach można stosować zamknięcie bloku silnika:
Zamknięcie bloku silnika można stosować praktycznie bez ograniczeń. Zamknąć można każdy otwarty blok silnika, jeżeli chcemy uzyskać wyższe parametry niż w silniku seryjnym jest to bardzo wskazane.
Kiedy należy wykonać zamkniecie bloku silnika?
- zawsze gdy poddajemy silnik tuningowi powyżej bezpiecznych parametrów silnika (bezpieczne parametry silnika to takie przy których silnik pracuje bez ryzyka pęknięcia),
- gdy chcemy aby po osiągnięciu odpowiedniej mocy silnik był zabezpieczony przed ewentualnym pęknięciem,
- eliminacja problemu z chłodzeniem poprzez zachowanie obiegu chłodniczego w głowicy.
Rys historyczny:
- Przykład nr 1 – blok silnika BMW – silnik w swojej konstrukcji jest wykonany jak zamknięty:
- Przykład nr 2 – pierwsze silniki subaru – silniki fabrycznie konstruowane jako zamknięte:
Komentarz: Dlaczego Subaru oraz VOLVO nie produkują od razu zamkniętych silników? Związane jest to z kosztami produkcji, jak wiadomo wszystkie firmy szukają oszczędności aby być konkurencyjni na rynku. Silniki VOLVO jak i Subaru nie zamknięte maja wystarczające parametry do użytkowania wg parametrów producenta a jednocześnie wykonanie bloku jest o wiele tańsze.
Czy zamkniecie bloku można stosować jako naprawę silnika?
- tak – jeżeli widać pierwsze oznaki pęknięcia (przykład poniżej – silnik volvo) możemy potraktować wkładkę jako naprawczą.
Kiedy silnik nadaje się do naprawy poprzez zamkniecie?
- Jeśli ścianka silnika jest pęknięta ale nie jest przestawiona to blok silnika nadaje się do naprawy przez zastosowanie wkładki – zdjęcia poniżej:
- Jeśli ścianka silnika jest pęknięta oraz jest również przestawiona i dodatkowo występuje ubytek materiału – blok silnika nie nadaje się do naprawy przez zastosowanie wkładki – zdjęcia poniżej:
Przykład zastosowania wałków na silniku Volvo:
Indywidualne dopasowana wkładka – silnik Volvo i silnik Subaru – specjalność w ofercie Satis Tech: